Rättigheter och skyldigheter

  • ALLA är skyldiga att bidra på något sätt – städdagar, sandning, gräsklippning m.m.
  • Felanmälan ska alltid göras, oavsett vad det gäller – ju förr det kan åtgärdas, ju mindre irritation. Om felanmälan inte görs, kan man heller inte förvänta sig att saker och ting blir åtgärdade/reparerade.

Vad äger föreningen/den enskilde

  • Föreningen står som ägare av själva fastigheten, pannan, köksfläkten samt allt som har med vatten, avlopp och ventilation att göra. Den enskilde äger alla övriga vitvaror och ansvarar själv för att eventuella byten och nödvändiga reparationer görs.

Försäkring/försäkringar

  • Bostadsrättslägenheten är av föreningen fullvärdesförsäkrad, men det ligger alltid på den enskildes ansvar att komplettera sin hemförsäkring med en bostadsrättsförsäkring.

Gemensamma områden – badplats, bastu, grillplats, kåta, m.m.

  • Lämna platsen städad och i övrigt i det skick du själv önskar finna den.
  • Kod till hänglås på bastudörren fås av någon i ”bastuklubben” eller någon i styrelsen.

Pannan

  • Föreningen har ett serviceavtal med Dala Kylmecano gällande ventilation och elektronisk styrning av pannan.
  • Se alltid till att vid påminnelse på displayen, eller åtminstone en gång varannan månad, rengöra eller byta filtret till pannan.
  • Fyll även på vatten i pannan, om och när panntrycket blir för lågt. Lufta vid behov! Är du osäker på hur du gör, ta kontakt med någon i styrelsen.
  • När det uppstår fel på pannan som har med vatten, rör och ventiler eller liknande att göra, tar vi hjälp av Arvids Rör. Tala alltid med någon i styrelsen först, innan ev. felanmälan görs och om servicearbeten måste beställas!

Trafik, parkering, säkerhet

  • Fordon parkeras i första hand i carport, därefter på avsedd parkeringsyta.
  • Fordon får INTE stå framför ingångar eller på andra ytor, där de kan vara ett hinder för utryckningsfordon. Respekteras!

Sopor, sophantering, löv m.m.

  • Varje bostadsrättsinnehavare äger varsin tunna för brännbara sopor, och ansvarar själv för att i god tid se till så att tunnan blir tömd.
  • Komposttunnorna är gemensamma, men de töms däremot regelbundet. OBS! För att minimera stank och nedsmutsning av komposttunnor, ska kompostpåsen förslutas väl innan den LÄGGS i tunnan.
  • Övriga sopor åligger den enskilda att transportera till åtrervinningscentralen.
  • För den som själv inte komposterar, kan tills vidare löv, kvistar och annat trädgårdsavfall lämnas i slänten vid nedre carportlängan.

Alla hjälps åt – snö, sand, gräs

  • Sanda både framför carportar, på gångvägar och framför din egen ingång när halkan slår till (Försäkringsfråga!)
  • Budkavlar finns för både gräsklippning och sandning
  • Alla gör rent gräsklipparen efter sig – se separat instruktion i gräsklippargarage

Städdagar – vår och höst

  • Städdagar har vi varje vår och höst. Information sätts upp på anslagstavlor i god tid.
  • OBS! Påminner om att alla är skyldiga att hjälpa till på något sätt! Vid förhinder, meddela städdagsansvarig!

Gemensam vattenräkning – förbrukning

  • Både ur kostnads- och miljöbesparingssyfte, är det ur alla hänseenden viktigt att vi alltid hjälps åt att minimera vattenförbrukningen.
  • Bevattning av gräsytor bör därför ske i begränsad omfattning, åtminstone med kommunalt vatten.

Gemensam elräkning carport – motorvärmare

  • Samma förutsättningar som för vatten, gäller även för elförbrukningen i carport – använd inte mer än högst nödvändigt.
  • Ström till motorvärmarna ska ske via timer, och maximeras till 3 timmar per gång.

Husdjur

  • Det råder inget förbud mot att ha husdjur, men rastning i bostadsrättsområdet är inte önskvärt. Skulle en olycka ändå ske, plocka upp och släng i avsedd tunna.

2015-11-01 Styrelsen